Huurder meldt gebreken aan de huurcommissie

Als er iets kapot is of beschadigd in uw huis, kan de verhuurder verantwoordelijk zijn voor het herstellen ervan. Dit geldt echter alleen als de onderhoudsgebreken de verantwoordelijkheid van de verhuurder zijn. Maar welke gebreken vallen onder de verantwoordelijkheid van de verhuurder?


Gebreken Gedekt door Huurhuisverzekering

Veelvoorkomende Klachten over Onderhoud:

  • Schimmel

  • Lekkage

  • Kapotte deuren of ramen

  • Deuren die ontbreken of niet meer openen

  • Scheve vloeren

  • Scheuren in de muren

  • Kennisgeving van Gebreken door Verhuurder

Als de verhuurder zijn verplichtingen niet nakomt, moet u de verhuurder officieel op de hoogte stellen van de gebreken. Deze melding kan worden verstuurd via WhatsApp, e-mail of brief. Let op dat een eenvoudig reparatieverzoek mogelijk niet wordt beschouwd als een wettelijk geldige melding van gebreken, tenzij u een kopie heeft waarin de gebreken duidelijk zijn vermeld, de datum van indiening en dat deze is gericht aan de verhuurder. U kunt hier een officieel sjabloon voor het melden van gebreken downloaden.


Voorbeeldbrief voor Gebreken aan Huis

Oplossen van Gebreken

Volgens de wet moet de verhuurder onderhoudsgebreken binnen 6 weken aanpakken. Als de problemen na 6 weken niet zijn opgelost, komt u mogelijk in aanmerking voor een retroactieve huurverlaging. Om dit te beoordelen, moet u een procedure starten. U kunt dan in aanmerking komen voor een tijdelijke huurverlaging van 40%, 60% of zelfs 80%. Deze verlaagde huur blijft van kracht totdat de verhuurder de gebreken heeft verholpen.

Bewijs verzamelen van Gebreken

Maak altijd foto's van de gebreken om solide bewijs te hebben. Dit kan u worden gevraagd bij het starten van een procedure. Deze documentatie is ook waardevol als u toevallig verhuist tijdens het proces. Normaal gesproken zou een inspecteur van de Huurcommissie uw huis bezoeken om de problemen te inspecteren. Als u echter bent verhuisd, heeft de inspecteur geen toegang. Desondanks kan de commissie nog steeds een beslissing nemen op basis van de foto's en uw schriftelijke melding van gebreken.

Juridisch Advies bij Gebroken Woning

Procedure bij de Huurcommissie

Een procedure bij de Huurcommissie vergt tijd en moeite. Gemiddeld duurt zo'n procedure tussen de 4 en 6 maanden. De commissie bepaalt uiteindelijk of u recht heeft op een huurverlaging.


Juridisch Advies bij Gebreken

Assistentie bij de Procedure

Het is de moeite waard om te vermelden dat 40% van alle ingediende procedures niet inhoudelijk worden behandeld door de Huurcommissie vanwege huurders die zich niet aan de procedurele regels houden. Deze procedures hebben strikte wettelijke vereisten, en er zijn deadlines voor het reageren op brieven van de Huurcommissie. Late reacties of vertraagde betalingen kunnen ertoe leiden dat uw zaak niet verder wordt behandeld, wat vereist dat u de zaak opnieuw moet starten.


Huurverlaging bij Gebreken

Huurverlaging bij Onderhoudsgebreken

Claimly is gespecialiseerd in het afhandelen van procedures zoals deze. We zorgen ervoor dat de juiste documenten worden verstrekt en dat de procedure op de juiste wijze wordt onderbouwd. Claimly behandelt dagelijks zaken bij de Huurcommissie en biedt gratis juridisch advies. Als uw gemachtigde starten we de zaak namens u en volgen we de procedure nauwlettend om uw kansen op succes te maximaliseren.



No Cure, No Pay

Claimly werkt op basis van No-Cure No-Pay. U bent alleen verplicht een vergoeding te betalen van 25% van het verschil in huurverlaging voor één maand als uw zaak succesvol is en u recht heeft op een huurverlaging. Deze vergoeding is afhankelijk van een succesvol resultaat.